• Afbeelding 1

Transfigureer!

Transfigureer!

Niets lijkt meer zeker. De regels van vandaag kunnen morgen al niet meer gelden. Hoe is dit mogelijk? Hoe ga je ermee om? ‘Waarheidsgetrouwe’ beelden bieden geen hulp. Want in wat jij als bewijs ziet van jouw mening zal iemand anders zijn eigen overtuiging bevestigd zien. Hoe vermijd je zulke tunnelvisies? Hoe zorg je ervoor dat je jezelf niet blind staart op één interpretatie? Oftewel, hoe leer je een tegengesteld standpunt begrijpen?

 De voorwaarden voor het gesprek moeten opnieuw ontdekt worden. Dit kan alleen door middel van de abstracte kunst. Pas als de afbeelding onduidelijk is wordt diens meerduidigheid zichtbaar. De abstractie daagt je als kijker uit om bewust te worden van je eigen activiteit zodat je kunt leren zien.

 Optische illusies zijn hier het meest geschikt voor en dan nog in het bijzonder die van de meetkundige soort. Dat de meest simpele vormen je al aan het twijfelen kunnen brengen bevestigd dat onzekerheid een beginsel is van de waarneming. En of je de beelden nou van links naar rechts, van onder naar boven of volledig andersom bekijkt, de ene visie is net zo goed mogelijk als de andere. Maar het al die mogelijkheden kun je nooit gelijktijdig zien. Het daadwerkelijke beeld houdt zich verborgen. De waarheid kun je alleen kennen door je binnen de perken van je bewustzijn bewust te worden van je eigen begrensdheid.  

Jan-Willem van Kaathoven woont en werkt in Utrecht. Hij studeerde filosofie aan de Universiteit Utrecht en maakt sinds zes jaar voornamelijk abstracte schilderijen. Jan-Willem is ook beschikbaar voor grafische vormgeving en illustratie opdrachten. Bij interesse bel: 0031620312578 Je kunt hem volgen via Instagram #Hipnozem  

Transfigurate!

Nothings seems certain. By tomorrow today’s rules might not apply anymore. How is this possible? How do you deal with it? ‘Realistic’ images do not suffice. Because the proof of your opinion might be seen by someone else as evidence backing his beliefs. How do you stay clear of this kind of tunnel vision? How to not cling to one interpretation? In other words, how do you learn to understand somebody else’s point of view?

 The presuppositions for dialogue must me discovered anew. This is only possible by means of abstract art. Only when the image is diffuse does it’s indeterminateness become visible. Abstraction challenges you as a viewer to become aware of your own activity so that you can learn to see.

 Optical illusions are the most effective means to achieve this end, especially the geometric ones. Even the most basic forms producing doubt is the best demonstration of the uncertainty of perception. You can view the images from left to right, top to bottom or vice versa. One interpretation is potentially as valid as the other. Yet it is impossible to take multiple points of view at the same time. The object represented remains hidden. You can only know the truth by becoming conscious of your own limitations within the limits of your own consciousness.

Jan-Willem van Kaathoven lives and works in Utrecht. He studied philosophy at Utrecht University. For six years he has mostly been making abstract paintings. He is also available for graphic design and illustration projects. Tel: 0031620312578 You can follow him on Instagram #Hipnozem.

Selectie Transfigureer!

    Dazzle €350,-

   Razzle I  €250,-

  Razzle II €250,-

  Hive Mind €200,-

  Causeway €300,-

  Cuneiformalism €200,-

  Colonade Surreale €200,-*verkocht

  On/Off €150,-

  Sandbox €100,- (hardboard)*verkocht

  Abanico Tropical €70,- (hardboard) *verkocht

  Mindfuck €150,- (hardboard)

Lijsten verzorgd door KunstWerk Utrecht en de Lijstenfabriek Nieuwegein.

Hartelijk dank voor de gastvrijheid van Café Averechts

 

 

 

Ken Je Mij? Gezichten van Utrecht is een verzameling portretten van bekende gezichten uit Utrecht. Het zijn de mensen die we zien gitaarspelen in onze straten, die Straatnieuws verkopen of om losgeld vragen. Zij zijn enkele van de bekendste gezichten van onze stad, maar de meesten van ons weten maar weinig van de mens achter deze gezichten. Om elk portret te kunnen maken, heb ik deze mensen stuk voor stuk ontmoet, ze geïnterviewd en gefotografeerd met hun toestemming.

Ik hoop dat het onderwerp van deze schilderijen en het proces van geschilderd worden ze het gevoel geeft dat ze gezien worden. Ik wens dat deze expositie dat zo typisch Hollandse woord gezelligheid zal genereren in onze Utrechtse gemeenschap. Tot slot hoop ik dat deze schilderijen jou helpen jezelf en de mensen om je heen te bekijken met zachtaardigheid en empathie.

Do You Know Me? Faces of Utrecht is a portrait collection of familiar faces in our community. These are people who we see playing music in the street, selling the straatnieuws, or asking for coins. These are some of the most well known faces in our city, yet most of us know little at all about the people behind them. For each portrait, I met the person, interviewed and photographed them with their permission.

I hope that for the subjects of these paintings, that the process of being painted makes them feel seen. I hope that this exhibit will generate gezeliheid in our Utrecht community. Lastly, I hope that this artwork helps you see yourself and those around you with gentleness and empathy.

 

Profits from this art collection will be shared equitably with the subjects of the portraits. This means that I will pool all the money, and distribute it in a way that responds to each person’s needs. For example, for Allen, I will help pay for new dentures so he can eat. For Joseph, I will buy appliances for the room he recently moved into so he can be comfortable and prepare food. For others, plain old cash is the most useful. For each person, I will do my best to be responsive to their specific needs.

 

Contact Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. for information about buying paintings are commissioning custom artwork

 Follow the artist on Facebook and Instagram: @emamakesart

prices

Kunst van Doortje Beemster in januari en februari

In januari en februari kun je in Café Averechts prachtige kunstwerken van Doortje Beemster bewonderen.

doortje

Doortje Beemster (1992): 

"Er zijn veel uiteenlopende triggers die me laten tekenen, zolang mijn fantasie maar geprikkeld wordt. 

Op muziek tekenen of animaties maken doe ik bijvoorbeeld veel. Vaak krijg ik bij een bepaald nummer een sterk idee of gevoel en het is dan heel vet om dat op papier te kunnen zetten. 

Ik kan erg genieten van het tekenen van herinneringen, bijvoorbeeld grappige situaties met vrienden of familie die ik dan herbeleef. Daar maak ik dan een stripje van.

Daarnaast vind ik gedetailleerd werken ook boeiend, door puur met kleur, vorm, schaduw en textuur bezig te zijn. Dat kan ik doen door studies te maken van bijvoorbeeld mijn omgeving, foto’s, tekeningen of schilderijen van andere kunstenaars die me aanspreken. 

Soms heb ik een overweldigende emotie en heeft het een heilzame werking om dat uit te beelden en te kunnen delen. De combinatie van mijn gevoel uitdrukken en weten aan wie ik dit wil laten zien werkt heel goed.

De laatste tijd werk ik vooral digitaal. Dit heb ik een paar maanden geleden ‘ontdekt’, het werkt wat efficiënter en overzichtelijker; ik zie sneller wat het totaalplaatje is. De kracht van echte materialen waardeer ik nog steeds, maar voor nu ben ik nog niet uitgekeken op digitaal tekenen. Met digitaal tekenen houd je makkelijker je gedachten bij, kun je makkelijk aanpassen. Op papier werken voelt daarentegen romantischer en origineel. 

Ik maak vrij werk, maar ik werk ook in opdracht. Ik heb onder andere ervaring met portretteren, wenskaartjes ontwerpen en het maken van illustraties en animaties bij liedjes voor muzikanten. Ik sta tevens open voor ander soort opdrachten. Voor een uitgebreider idee van wat ik maak, kun je kijken op mijn Instagram-account (doortjeviooltje). De prints die hier aan de muur hangen, zijn ook te bestellen. Je kunt contact met me opnemen als je geïnteresseerd bent!"

Prijzen:

1 print €30

2 prints van €60 voor €55 

3 prints van €90 voor €75 

4 prints van €120 voor €90 

Vanaf 5 prints €20 per stuk (minimaal €50 korting)


Prijzen voor andere opdrachten gaan in overleg.

Contact:

Telefoon: 06 3008 11 33

E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Instagram: doortjeviooltje

Ken je mij? Gezichten van Utrecht

Ken Je Mij? Gezichten van Utrecht is een verzameling portretten van bekende gezichten uit Utrecht. Het zijn de mensen die we zien gitaarspelen in onze straten, die Straatnieuws verkopen of om losgeld vragen. Zij zijn enkele van de bekendste gezichten van onze stad, maar de meesten van ons weten maar weinig van de mens achter deze gezichten. Om elk portret te kunnen maken, heb ik deze mensen stuk voor stuk ontmoet, ze geïnterviewd en gefotografeerd met hun toestemming.

Ik hoop dat het onderwerp van deze schilderijen en het proces van geschilderd worden ze het gevoel geeft dat ze gezien worden. Ik wens dat deze expositie dat zo typisch Hollandse woord gezelligheid zal genereren in onze Utrechtse gemeenschap. Tot slot hoop ik dat deze schilderijen jou helpen jezelf en de mensen om je heen te bekijken met zachtaardigheid en empathie.

Do You Know Me? Faces of Utrecht is a portrait collection of familiar faces in our community. These are people who we see playing music in the street, selling the straatnieuws, or asking for coins. These are some of the most well known faces in our city, yet most of us know little at all about the people behind them. For each portrait, I met the person, interviewed and photographed them with their permission.

I hope that for the subjects of these paintings, that the process of being painted makes them feel seen. I hope that this exhibit will generate gezeliheid in our Utrecht community. Lastly, I hope that this artwork helps you see yourself and those around you with gentleness and empathy.

 prices

Profits from this art collection will be shared equitably with the subjects of the portraits. This means that I will pool all the money, and distribute it in a way that responds to each person’s needs. For example, for Allen, I will help pay for new dentures so he can eat. For Joseph, I will buy appliances for the room he recently moved into so he can be comfortable and prepare food. For others, plain old cash is the most useful. For each person, I will do my best to be responsive to their specific needs.Picture2 min

Expo Lasse van den Dikkenberg

Vanaf zaterdag 2 maart is aan de muren van ons gezellige café de grafisch figuratieve kunst van Lasse van den Dikkenberg te bewonderen.

Trump Baby spraypaint A3 small

 

Lasse van den Dikkenberg (1993) maakt figuratief grafisch werk. Met zijn linosneden probeert hij politieke en maatschappelijke onderwerpen te belichten. Thema’s als de vluchtelingencrisis, bezetting, oorlog en mensenrechten komen veel terug. Naast deze meer politieke thema’s komen onderwerpen als dans en muziek ook veel terug in zijn werk. ‘Ik houd me vooral bezig met grafische kunst omdat ik de techniek hiervan erg boeiend vind. Daarbij zie ik grafische kunst ook als ‘democratische kunst’. Doordat het namelijk in oplagen wordt gemaakt is grafische kunst vaak veel betaalbaarder dan bijvoorbeeld schilderijen. Ik vind het namelijk ook belangrijk dat iedereen kunst kan kopen.’

Zie ook: https://lassevandendikkenberg.nl/

Nina ter Laan - 'Geboortegrond' (expositie)

De komende twee maanden is in ons café het prachtige werk van Nina ter Laan te bewonderen.

49608198 10217841129922017 5540545783645863936 o

"Verlaten landschappen met zware luchten maar ook portretten en film stills zijn mijn inspiratiebronnen. Centraal in mijn werk staat de spanning tussen vrijheid en controle, kwetsbaarheid en kracht, menselijke verbinding en isolatie. Hiervoor gebruik ik inkt en ecoline die spontaan hun eigen weg zoeken op nat papier, maar zich tegelijkertijd juist ook met pen in nauwkeurige fijne lijntjes laten vangen. Ook maak ik gebruik van houtskool, krijt, acryl en was.

'Geboortegrond' gaat over het voelbaar maken van herinneringen aan plekken, sferen, en personages uit mijn jeugd op het Groningse platteland: hun verwikkelingen en interne strubbelingen tegen de achtergrond van een oneindig landschap van desolate maar ook vruchtbare klei."

Nina ter Laan (1979), groeide op op het platteland van Noord-Groningen. Zij studeerde grafische vormgeving aan de kunstacademie in Arnhem en culturele antropologie in Nijmegen en specialiseerde zich in Marokkaanse kunst en cultuur. Zij combineert het schilderen met haar werk als antropoloog.