- Details

De schilderijen worden uit één of meerdere van deze foto’s opgebouwd.
De menselijke invloed is vaak rechtlijnig, deze plak ik zo nodig af met tape. Dekkende acrylverf zorgt ervoor dat het massief in het landschap oogt. Daarnaast worden de natuurlijke delen opgezet. Door met transparante verf, afwisselend de vorm te schilderen of de vorm te sparen uit de omgeving, komt ‘het licht’ in het schilderij. Want het is de zon of een lamp die ongenadig is.
Door het overdrijven van de natuurlijke kleuren, waardoor het net niet ‘echt’ overkomt, probeer ik de bevreemding, die ik in het werk wil, te bevorderen.
De schilderijen zijn realistisch zodat de beschouwer de voorstelling, herkent en zich betrokken voelt.
Ze staan even stil bij beelden die dagelijks voorbij komen maar waar je normaal gesproken geen aandacht aan geeft omdat ze als ‘normaal’ worden ervaren.
Zo ontstaat een beeld dat vertrouwd oogt maar wat onbehagen opwekt. Twee werelden die niet bij elkaar lijken te passen maar toch samen gaan.
Meer van mijn werk is te zien op mijn website. www.saskiaklok.nl
Saskia Klok
Damespolder 35
3825 LA Amersfoort
033-4550673
- Details
Expositie van schilderijen en tekeningen van Xandra Knoth
De schilderijen en tekeningen die vanaf 29 maart in Averechts te zien zijn hebben in ieder geval één overeenkomst. In allemaal zit op z’n minst een houtstructuurtje verwerkt. En in bijna al het werk vormen dieren of delen van dieren het onderwerp. Houtstructuurtjes, kastjes, stoelen en dieren. Waarschijnlijk een niet erg voor de hand liggende combinatie. Maar dat is nou net wat Xandra leuk vindt. Vervreemding…Wat zie je eigenlijk? Is dat wat ik zie wel wat het is? En waarom altijd die houtstructuurtjes? Misschien omdat ze het als kind al heerlijk vond om streepjes te trekken voordat ze kon schrijven. Hele boeken vol. Hoe dan ook. Het zijn schilderijen en tekeningen met een vette knipoog. Kijk er op zo’n manier ook maar naar.
Xandra Knoth
www.xandra-knoth.nl
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
- Details
Een wijsneus door de wereld in experimentele schilderijen
‘’Door mijn hele leven heen heb ik vele wegen bewandeld: hoofdwegen, zijwegen en dwaalwegen, leuk of minder leuk.
Ik ben echter altijd op onderzoek uitgeweest, ook in mijn werk. Een weerslag daarvan ziet u hier aan de wanden hangen, wat betreft het tekenen en schilderen.
Zoals ook onder andere in mijn textiele
vormgeving is het een zoektocht naar het uiterste wat je uit technieken,
materialen, kleuren en vormen kunt halen. Zo krijgt alles een verhaal’’
Everard Akkermans.
- Details
b-life series ( 2006-2007) – Marianne Peijnenburg
pop en project: Marianne Peijnenburg
fotografie: Paul Beekhuis
In mijn beeldend werk maak en speel ik met poppen, levensgrote poppen. In eerste instantie als sculptuur, nu vormt de pop het vertrekpunt van het uiteindelijke werk.
In b-life series neem ik een levensgrote, porseleine barbiepop de straat op. Barbie die met haar curieuze proporties tot een schoonheidsideaal werd en ook toonbeeld voor het ideale leven. Ik was benieuwd hoe ze het zou doen in de realiteit. Herschaalt tot mijn lengte en gemaakt in porselein, waardevol als de oude poppen en even breekbaar als het ideaal.
Geïnspireerd door de sets die ik vroeger in speelgoedblaadjes zag, waar ze nooit zonder steun kan staan, of met die benen recht voor uit (dat was toen nog), het hoofd altijd raar en veel te veel haar en altijd die glimlach…..b-life is als barbie in een b-film.
- Details
Ellen Blom (1984) woont en werkt in Utrecht.
Het onderwerp van deze schilderijen is momentopnames uit het
dagelijks leven.
Door een niet alledaags oogpunt in te nemen en/of een ongewone afsnijding van
het beeld te maken, probeert de schilder deze momenten een langere levensduur
te geven. Of in andere woorden, het beeldmateriaal waarmee ze start maakt ze
meer beladen dan het van oorsprong was.