Wil je graag exposeren of heb je een tip voor de kunstcommissie van Cafe Averechts? Mail dan naar
Informatie over de kunstenaar:
Finn Johnson
Instagram: @fin.ch_
www.finnjohnsonart.com
Finn schrijft over haar werk:
Nederlands
Ik denk dat het nadenken over en het aansluiten aan de kern van waarom mensen creëren, naast de verbinding tussen mens en natuur, twee dingen zijn waar ik veel passie voor ervaar. De bezieling en creativiteit die ik ervaar in mijn werk wil ik hiermee ook graag opwekken in anderen. Met mijn schilderijen wil ik emotie en persoonlijke verbinding oproepen en de daad van het kijken naar schilderijen verheffen tot een individuele zoektocht zonder vast antwoord. Zoals schilderen en in de natuur zijn mij brengt naar een soort serene en filosofische plek, wil ik dit ook aanwakkeren bij anderen. Ik voel dat schilderen een krachtige manier is om verbinding te maken met de wereld, een kunstvorm die relevant is voor elk aspect van het leven. Daarom wil ik de kloof tussen schone schilderkunst en de rest van de creatieve wereld verkleinen. Mijn doel is dat mijn schilderijen mensen raken op een diep, instinctief niveau.
Ik maak abstracte olieverfschilderijen, vaak met een vrij grote omvang, omdat de aard van mijn werk zo'n schaal nodig heeft om zijn volledige effect te bereiken. Mijn recente werken bevatten veel blauw. Deze kleur fascineert me door de relatie die ik heb met haar aanwezigheid in de natuur, vooral in de lucht en het water.
Tijdens het schilderen volg ik mijn emoties en instincten. Ik laat mijn lichaam en geest intuïtief de richting bepalen, waardoor ik mezelf eerlijk en oprecht kan uitdrukken. Dit maakt het schilderproces voor mij een spirituele ervaring, waarin ik me diep verbonden voel met mezelf en de wereld om me heen, vooral met de natuur.
Ik geloof dat kunst soms een onderbreking in de tijd moet bieden. Stoppen, stilstaan en echt even de tijd nemen om iets in een specifiek moment te bekijken, gebeurt zelden in onze snelle consumptiemaatschappij. Dit wil ik echt naar voren brengen met mijn schilderijen; er is zoveel subtiliteit en textuur om ons heen die vaak onopgemerkt blijft.
Ik denk dat het belangrijk is om lang naar schilderijen te kijken. Ze bevatten zoveel informatie die je pas ontdekt naarmate je er langer naar kijkt en je geest verandert. Mijn schilderijen hebben een eigen leven en bevatten een groot deel van mijzelf. Ik heb er zelf al zo lang naar gekeken, en toch blijven ze zichzelf aan mij onthullen.
I think connecting to the root of why humans create, and our relationship with nature is something I feel very strongly about and want to provide this level of sanctity and creatively within others. Through my paintings I want to elicit emotional responses and personal connections, and make the act of looking at paintings a personal experience wherein there is no specific answer. In the way painting and being within nature brings me to a serene and philosophical place - I want to ignite that within others. I want to bridge the gap between fine art and painting with the rest of the creative world and more - as I feel that painting is a way of connecting to the rest of the world, and it applies to every aspect of life. I want my paintings to connect to people through our primal instincts, and our essential humanness.
I make abstract oil paintings - usually on quite a large scale but I also make smaller works. The nature of my work makes it so painting on a large scale holds more of an effect as I make my work with a lot of emotion and instinct, following my mind and my body intuitively and expressing myself honestly. My recent body of work has involved a lot of blue; I am fascinated by the colour - but also the relationship I have with its place within nature, mostly in the sky or water. An important aspect of my paintings is following a feeling and train of thought in the journey of making a painting. Therefore it becomes quite a spiritual process in which I feel I am connected to myself but also the world around me - more specifically nature and the cycles that it takes throughout life and death and change.
I believe that sometimes art needs to provide a pause in time, I think stopping and really taking time to look and experience something in a specific moment rarely happens in today’s fast paced, consuming society. I really want to bring this forth with my paintings, there’s a lot of subtlety and texture which often goes unnoticed in photographs and through passing observation, The paintings hold a life of their own and have a large part of myself within them. I think it’s important to spend a lot of time with paintings as they hold so much information that slowly reveals in accordance with exposure and the changes in the mind. I have spent such a long time looking at them myself, yet they still reveal themselves to me.
Vanaf zaterdag 11 mei krijgen we weer een nieuwe expositie in Cafe Averechts, namelijk de foto's van Juliette Brederode. De titel van de expositie is 'Physicalities of Surveillance'.
Het project Physicalities of Surveillance onderzoekt de aanwezigheid van bewakingscamera’s in de openbare ruimte als zwijgzame getuigen van ons dagelijks leven. Hoe bieden deze camera’s een mogelijkheid om na te denken over onze eigen (digitale) biografieën en kunnen we ons idee van privacy in de openbare ruimte bevragen? Dit project is nieuwsgierig waar en hoe surveillance zich presenteert en door zelf, als mens, terug te kijken, na te denken over de manier waarop data en verhalen over ons worden verzameld. De foto’s zijn onderdeel van een project in ontwikkeling, dat beeld, tekst en onderzoek combineert.
Juliette Brederode is kunstenaar en onderzoeker met een voorliefde voor tussenruimte. Dit ziet ze als de plek waar verhalen ontstaan over hoe wij ons verhouden tot de wereld om ons heen. Het werk ontstaat vaak in de openbare ruimte, zowel online als offline. Ze studeerde af aan de Gerrit Rietveld academie, Unstable Media, en is mede-oprichter van het MONDAG collectief in Amsterdam.
Kom naar de opening van de expositie op zaterdag 11 mei om 16 uur!
meer info op:
www.juliettebrederode.com
@juliettebrederode
Vanaf zaterdag 11 mei krijgen we weer een nieuwe expositie in Cafe Averechts, namelijk de foto's van Juliette Brederode. De titel van de expositie is 'Physicalities of Surveillance'.
Het project Physicalities of Surveillance onderzoekt de aanwezigheid van bewakingscamera’s in de openbare ruimte als zwijgzame getuigen van ons dagelijks leven. Hoe bieden deze camera’s een mogelijkheid om na te denken over onze eigen (digitale) biografieën en kunnen we ons idee van privacy in de openbare ruimte bevragen? Dit project is nieuwsgierig waar en hoe surveillance zich presenteert en door zelf, als mens, terug te kijken, na te denken over de manier waarop data en verhalen over ons worden verzameld. De foto’s zijn onderdeel van een project in ontwikkeling, dat beeld, tekst en onderzoek combineert.
Juliette Brederode is kunstenaar en onderzoeker met een voorliefde voor tussenruimte. Dit ziet ze als de plek waar verhalen ontstaan over hoe wij ons verhouden tot de wereld om ons heen. Het werk ontstaat vaak in de openbare ruimte, zowel online als offline. Ze studeerde af aan de Gerrit Rietveld academie, Unstable Media, en is mede-oprichter van het MONDAG collectief in Amsterdam.
Kom naar de opening van de expositie op zaterdag 11 mei om 16 uur!
meer info op:
www.juliettebrederode.com
@juliettebrederode
Transfigureer!
Niets lijkt meer zeker. De regels van vandaag kunnen morgen al niet meer gelden. Hoe is dit mogelijk? Hoe ga je ermee om? ‘Waarheidsgetrouwe’ beelden bieden geen hulp. Want in wat jij als bewijs ziet van jouw mening zal iemand anders zijn eigen overtuiging bevestigd zien. Hoe vermijd je zulke tunnelvisies? Hoe zorg je ervoor dat je jezelf niet blind staart op één interpretatie? Oftewel, hoe leer je een tegengesteld standpunt begrijpen?
De voorwaarden voor het gesprek moeten opnieuw ontdekt worden. Dit kan alleen door middel van de abstracte kunst. Pas als de afbeelding onduidelijk is wordt diens meerduidigheid zichtbaar. De abstractie daagt je als kijker uit om bewust te worden van je eigen activiteit zodat je kunt leren zien.
Optische illusies zijn hier het meest geschikt voor en dan nog in het bijzonder die van de meetkundige soort. Dat de meest simpele vormen je al aan het twijfelen kunnen brengen bevestigd dat onzekerheid een beginsel is van de waarneming. En of je de beelden nou van links naar rechts, van onder naar boven of volledig andersom bekijkt, de ene visie is net zo goed mogelijk als de andere. Maar het al die mogelijkheden kun je nooit gelijktijdig zien. Het daadwerkelijke beeld houdt zich verborgen. De waarheid kun je alleen kennen door je binnen de perken van je bewustzijn bewust te worden van je eigen begrensdheid.
Jan-Willem van Kaathoven woont en werkt in Utrecht. Hij studeerde filosofie aan de Universiteit Utrecht en maakt sinds zes jaar voornamelijk abstracte schilderijen. Jan-Willem is ook beschikbaar voor grafische vormgeving en illustratie opdrachten. Bij interesse bel: 0031620312578 Je kunt hem volgen via Instagram #Hipnozem
Transfigurate!
Nothings seems certain. By tomorrow today’s rules might not apply anymore. How is this possible? How do you deal with it? ‘Realistic’ images do not suffice. Because the proof of your opinion might be seen by someone else as evidence backing his beliefs. How do you stay clear of this kind of tunnel vision? How to not cling to one interpretation? In other words, how do you learn to understand somebody else’s point of view?
The presuppositions for dialogue must me discovered anew. This is only possible by means of abstract art. Only when the image is diffuse does it’s indeterminateness become visible. Abstraction challenges you as a viewer to become aware of your own activity so that you can learn to see.
Optical illusions are the most effective means to achieve this end, especially the geometric ones. Even the most basic forms producing doubt is the best demonstration of the uncertainty of perception. You can view the images from left to right, top to bottom or vice versa. One interpretation is potentially as valid as the other. Yet it is impossible to take multiple points of view at the same time. The object represented remains hidden. You can only know the truth by becoming conscious of your own limitations within the limits of your own consciousness.
Jan-Willem van Kaathoven lives and works in Utrecht. He studied philosophy at Utrecht University. For six years he has mostly been making abstract paintings. He is also available for graphic design and illustration projects. Tel: 0031620312578 You can follow him on Instagram #Hipnozem.
Selectie Transfigureer!
Dazzle €350,-
Razzle I €250,-
Razzle II €250,-
Hive Mind €200,-
Causeway €300,-
Cuneiformalism €200,-
Colonade Surreale €200,-*verkocht
On/Off €150,-
Sandbox €100,- (hardboard)*verkocht
Abanico Tropical €70,- (hardboard) *verkocht
Mindfuck €150,- (hardboard)
Lijsten verzorgd door KunstWerk Utrecht en de Lijstenfabriek Nieuwegein.
Hartelijk dank voor de gastvrijheid van Café Averechts
Ken Je Mij? Gezichten van Utrecht is een verzameling portretten van bekende gezichten uit Utrecht. Het zijn de mensen die we zien gitaarspelen in onze straten, die Straatnieuws verkopen of om losgeld vragen. Zij zijn enkele van de bekendste gezichten van onze stad, maar de meesten van ons weten maar weinig van de mens achter deze gezichten. Om elk portret te kunnen maken, heb ik deze mensen stuk voor stuk ontmoet, ze geïnterviewd en gefotografeerd met hun toestemming.
Ik hoop dat het onderwerp van deze schilderijen en het proces van geschilderd worden ze het gevoel geeft dat ze gezien worden. Ik wens dat deze expositie dat zo typisch Hollandse woord gezelligheid zal genereren in onze Utrechtse gemeenschap. Tot slot hoop ik dat deze schilderijen jou helpen jezelf en de mensen om je heen te bekijken met zachtaardigheid en empathie.
Do You Know Me? Faces of Utrecht is a portrait collection of familiar faces in our community. These are people who we see playing music in the street, selling the straatnieuws, or asking for coins. These are some of the most well known faces in our city, yet most of us know little at all about the people behind them. For each portrait, I met the person, interviewed and photographed them with their permission.
I hope that for the subjects of these paintings, that the process of being painted makes them feel seen. I hope that this exhibit will generate gezeliheid in our Utrecht community. Lastly, I hope that this artwork helps you see yourself and those around you with gentleness and empathy.
Profits from this art collection will be shared equitably with the subjects of the portraits. This means that I will pool all the money, and distribute it in a way that responds to each person’s needs. For example, for Allen, I will help pay for new dentures so he can eat. For Joseph, I will buy appliances for the room he recently moved into so he can be comfortable and prepare food. For others, plain old cash is the most useful. For each person, I will do my best to be responsive to their specific needs.
Contact
Follow the artist on Facebook and Instagram: @emamakesart